tirsdag 9. mars 2010

Some news updates


Den første nyheten jeg merket meg var fra dagbladet.no, om en asylsøkerfamilie opprinnelig fra Russland som hadde hoppet i døden fra 15. etasje i Glasgow, Skottland. Mye tydet på at familien på 3 begikk selvmord av frykt for å bli tvangsreturnert til Russland etter å ha fått avslag på sin asylsøknad. Faren i familien skal tidligere ha jobbet i russisk etterretning, og skal ha fortalt naboer at han fryktet hva som ville skje dersom han, kona og sønnen ble sendt hjem. Han var redd for at myndighetene i Russland ville drepe han.

Dette er jo en ytterst tragisk sak. Her har du en familie som i flere år hadde levd i frykt for å bli hjemsendt til hjemlandet og nå så de ingen annen utvei enn å hoppe i døden på grunn av avslag på en søknad, en papirlapp som skulle bestemme deres skjebne. Hva skjer med verden?
Jeg kjenner jeg bare blir sint, livet er så urettferdig for mange. Noe må endres - snart!



Den andre nyheten jeg fant er fra VG-nett, og omhandler en ung mann på 20 år fra Iran som ble dømt til døden i forrige uke. Han er ifølge regimet moharebeh - fiende av Gud. Bakgrunnen for straffen var at han hadde innrømmet å kaste stein mot sikkerhetsstyrker under feiringen av høytiden ashura i desember 2009. Ifølge den norsk-iranske menneskerettighetsforkjemperen Mahmood Amiry-Moghaddam blir personer daglig henrettet i Iran. i 2009 ble 402 personer henrettet, noe som er det høyeste tallet på 10 år.

Dette er jo helt sykt. Jeg sier igjen; hva skjer med verden?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar