mandag 18. mai 2009

Ytringsfrihet - til hvilken pris?


Som jeg har made clear tidligere, så er ytingsfriheten en av de menneskerettighetene jeg anser som viktigst, det er nemlig med denne rettigheten man har størst mulig evne til å påvirke og ikke minst gjøre folk oppmerksomme og bevisste, noe jeg prøver å formidle i min egen blogg. Ihvertfall, ytringsfriheten er ekstremt viktig, men til hvilken pris? Tenkte å ta et eksempel her, i anledning av innlegget, om Nina Karin Monsen, forfatter og filosof, som har blitt tildelt Fritt Ord -prisen, fordi hun bruker sin ytringsfrihet til det fulle. Hun har vært svært så frittalende om homofil legning, den nye ekteskapsloven og barns rett til å ha to foreldre av ulikt kjønn. Hun har også kommet med uttalelser som "ingen vil ha homofile barn", og at homofile mennesker bør få trygd som utviklingshemmede mennesker. Jeg lurer egentlig litt på hva bakgrunnen for disse uttalelsene kommer fra, man må nesten begynne å lure om disse uttalelsene er undertrykte følelser fra Monsens side, at hun faktisk selv er homofil eller blitt "anklaget" for å være det i sine yngre år, hvis man skal analysere det fra et psykologisk perspektiv. Så nå tar hun en eller annen form for hevn ved å angripe homofile mennesker på det groveste verbalt. Det er tydelig at dette ligger veldig dypt i Monsen, på et veldig personlig plan, da hun har evnen til å uttale seg slik hun gjør. Selv er jeg hundre prosent for den nye ekteskapsloven og alt av homofiles rettigheter. Egentlig bør det ikke hete "homofiles rettigheter" engang, vi er da alle mennesker, ingen bedre enn den andre, på tvers av legninger. Vi har da alle de samme rettighetene, uansett om man er homofil, heterofil eller bifil. Kanskje man da skal begynne kalle det "heterofiles og bifiles rettigheter" også? Det blir jo bare for dumt. Uansett, Fritt Ord -prisen synes jeg er overvurdert. Selv om mange mennesker har ærlig fortjent den, så mener jeg at utvalget, da inkludert Monsen, bør vurderes litt mer nøye enn det det har blitt. En ting er å være modig og ytre seg om sine meninger/overbevisninger eller undertrykte følelser i Monsens tilfelle. men poenget mitt er at dette hjelper jo ikke stort om det som faktisk kommer ut av kjeften på deg er pissprat. Og når man da krenker og rett og slett er en rasist ovenfor mennesker med en spesiell legning, da mener jeg at ytringsfriheten er blitt strukket langt over streken. Hva med rasistiske ytringer ovenfor mennesker med utenlandsk bakgrunn? Det er jo straffbart. Da bør jammen ytringer Monsen kommer med også straffes. Eller så kan hun eventuelt bli satt i tvangsterapi, for å behandle henne for homofobi, som i bunn og grunn ligger i hennes egen usikkerhet. Dette er veldig typisk; mennesker som Monsen trenger å rakke ned på andre mennesker for å selv føle seg på topp, for å skjule nettopp sin egen usikkerhet og innestengte sinne. Trist, men sant. Så Monsen, jeg anbefaler deg å gå litt i deg selv, istedet for å la ditt eget sinne og din egen usikkerhet gå utover andre mennesker, da i dette tilfellet en bestemt gruppe mennesker. Det er både feigt og barnslig. 

Og dere som sitter i Fritt Ord -prisen - komiteen, ha litt bedre dømmekraft heretter; ytringsfriheten er ikke ment for å såre og få mennesker til å føle seg mindreverdige og unormale på grunn av en seksuell legning. Da misbrukes nemlig denne dyrebare friheten. 
Ytringsfriheten skal fremme rettferdighet og likestilling, ikke fordømmelse og rasisme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar